Geen categorie

Zeecontainers prijzen stijgen, maar waarom?

Eind 2019 toen de pandemie in alle hevigheid losbarstte kwamen veel sectoren zo goed als stil te liggen. De wereldhandel kreeg met een enorme inzinking te maken en het transport over land, ter zee en in de lucht werd ineens veel minder. De vraag naar zeecontainers nam ook flink af. Een zeecontainer kopen was in die periode relatief goedkoop. De wereldhandel hersteld zich weer relatief snel, sneller in ieder geval dan de meesten verwacht hadden. Dit bracht met zich mee dat er een tekort aan capaciteit in onder andere het zeetransport ontstond. Ook de vraag naar zeecontainers nam enorm toe waardoor er schaarste ontstond en de prijzen extreem hoog werden. Een container was en is nu ineens 5 a 6 keer duurder dan tijdens het begin van de pandemie. Dat heeft weer invloed op de prijzen van de spullen die wij in de winkels kopen. De leveranciers rekenen hun hogere kosten weer door aan de consument.

Waar komen onze spullen vandaan?

De spullen die over zee naar ons toekomen komen meestal uit China. De havens in China zijn immens groot. Tot op de dag van vandaag vervullen de havens nog steeds een belangrijke rol in de wereldeconomie, en dan met name de Chinese havens. De havens zijn de distributiecentra waar dagelijks vele goederen worden verhandeld. Opslag en overslag van goederen en opslag en overslag van olieproducten zijn een tweetal belangrijke speerpunten van het havenbedrijf. De grootste havens ter wereld bevinden zich vooral in China. China is de laatste jaren enorm gegroeid met grote havenbedrijven. De grootste haven ter wereld bevindt zich in Shanghai. Shanghai heeft enorm geïnvesteerd om dit doel te kunnen bereiken. Door deze investeringen staat Shanghai op een stevige eerste plaats. De grootste haven van Europa bevindt zich nog steeds in Rotterdam.

Drukke werkzaamheden in het havengebied

Rotterdam wordt wel de toegangspoort van Europa genoemd. Het havengebied is enorm uitgestrekt. Rond de 180.000 mensen werken dag en nacht om jaarlijks zo’n 461.200.000 ton goederen van 29.000 zeeschepen te lossen in de haven van Rotterdam. Er wordt een enorme hoeveelheid containers verwerkt. Veel containers worden op heftrucks vervoerd naar hun voorlopige bestemming in het havengebied. Van daaruit gaat het transport verder. In het havengebied is het een komen en gaan van vrachtwagens en treinen om alles weer op tijd op de plaats van bestemming te krijgen. Ook wordt er vanuit de havens nog steeds veel door binnenvaartschepen verder vervoerd. Alle vormen van transport worden ingezet om het havengebied weer te ontdoen van de binnengekomen goederen.

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *